Syntetoljor kan delas in i tre typer:
- Hydrocracked (HC): Enklaste formen av syntetolja baserad på mineralolja. Får i till exempel Tyskland inte kallas för syntetolja.
- PAO-baserad syntetolja: Betydligt mer avancerat sammansatt än HC-syntetolja. Hit hör de flesta syntetoljor som säljs på vanliga bensinstationer
- Esterbaserad syntetolja: Fabrikanten har egentligen kemiskt ”byggt” en egen olja som man i princip kan ge vilka egenskaper man önskar. Till exempel Motul 300V.
Om tillverkaren vet vad den gör blir alltid de esterbaserade oljorna bättre än HC och PAO-baserade oljor. T.ex vet man från tester att Motul 300V klarar mer än 3 ggr så högt tryck mot oljefilmen än vad den genomsnittliga PAO-oljan gör. Dessutom har man ”ladda” oljan elektriskt vilket gör att vidhäftningsförmågan mot metall blir suverän och friktionen minimal.
En annan sak man inte skall glömma när man väljer olja är att lägre viskositet faktiskt ger högre genomströmning och därmed bättre kylning! Vi har faktiskt hört siffror på 2-2,5 ggr bättre genomströmning med en 30W olja än en 60W olja.
Andra fördelar med Motul 300V:
- 0% Shear loss: Olja behåller sin viskositet även när den är rejält piskad/skummad = alltid stabilt oljetryck
- Tål väldigt höga temperaturer utan att förändras, koksa och förlora viskositet. Detta brukar dock normalt innebära att oljan oxiderar snabbare och måste bytas oftare, men även här visar Motul 300V väldigt bra siffror.
- Låg friktion minimerar värme och förslitningsskador samt maximerar effekten.
- Till stora delar faktiskt biologiskt nedbrytbar!
Dessutom är Motul 300V givetvis blandbar med andra motoroljor.
Som avslutning vill vi bara säga:
Bra olja och Bromsvätska = billigaste försäkringen mot problem och dyra haverier!