Vatten/Metanolisprutning istället för Intercooler??
Posted by Michael K on 22nd Sep 2016
Mappningen av Corvetten börjar äntligen närma sig igen. Ä-N-T-L-I-G-E-N!!
Vi driver ju tesen att vi skall klara oss bra utan intecooler. Enligt simuleringarna vi gjort bör vi hamna runt 830-850hk vid 0,5 bars överladd. Och vid 0,5 bar skall vi inte behöva intercooler om vi bara ser till att Bettan får in så kall luft som möjligt i insuget. Vid 25 grader inluft skall då insugsluft hamna runt 75 grader. Givetvis inte helt idealt, men med tanke på allt pyssel som blir resultatet vid en intercooler-montering (dessutom vikt på fel ställe), så kommer vi testa utan. Det bör definitivt funka!
Fast när vi gjorde simuleringen testade vi även vad som hände om vi gick upp till 1,0-1,2 bar. Och då hände det ju en del väldigt frestande grejor, det får erkännas!!
Jag uppfattar ju Timeattack lite som en blandning mellan dragracing och banracing (och grupp C?), vilket ger en klart häftig dimension till det hela... Så man kanske skulle försöka plocka ut de där härliga hästarna på toppen ändå...?
Sagt och gjort, vi började kisa på andra alternativ... och efter massor av vägande för eller emot så blir det troligen ett Vatten/Metanol-insprut. Hittills verkar AEM eller Devils-Own ligga bäst till. Båda körs av folk i vår närhet och båda är nöjda.
Det gäller ju att hitta ett system med så bra atomisering som möjligt ur munstyckena samt med bra kvalitet på ingående komponenter. Dessutom gäller det att vatten/metanolen hinner blanda sig så bra som möjligt med luften för maximal kylning. Den ideala nozzel-placeringen bör därför bli ungefär här, en på varje sida:
Lägger även in en bild på Devils-Own-systemet. Förefaller föredömligt okomplicerat!